Otizm spektrum bozukluğu (OSB), nöro gelişimsel bir bozukluk olup, bireylerin birçoğunda sosyal etkileşim, iletişim becerileri ve sınırlı ilgi alanlarında belirgin olarak bir takım zorluklara neden olur. Buna bağlı olarak otizmli bireyler sosyal etkileşimde zorluk yaşarken, diğer yandan bu çocukların iletişim becerilerindeki eksiklikler ile beraber tekrar eden davranışlara sahip olmalarına yol açar. Her ne kadar neden kaynaklandığı net bir şekilde bilinmese de otizm; çevresel ve genetik faktörlerin karmaşık bir etkileşimi sonucunda ortaya çıkabilir.

Otizm Spektrum Bozukluğu Nedir?

Otizm; doğuştan var olan ve belirtileri genel olarak ilk 3 yaşta görülen ve çocuğun hayatı boyunca devam eden bir bozukluk olarak karşınıza çıkar. Bu noktada kişinin etrafıyla sözel ve sözel olmayan şekilde uygun ilişki kuramaması şeklinde ifade edilen bu sağlık sorunu,  çocuğun erken tanı alması ve uygun özel eğitim tedavileri ile hayata kazandırılmasını sağlar. Çocuk ve ergen psikiyatriste  ile tanısı erken konulabilen ve otizm eğitim programlarına Teta Clinic kalitesinde ulaşmak, çocuğun gelişim olarak diğer çocukları yakalamasını kolaylaştırır.

kayseri-otizm.jpg

Otizmin neden kaynaklandığı ise günümüzde tam olarak bilinmemektedir. Ancak genetik olduğu düşünülen bu bozukluk, erkek çocuklarda kız çocuklarına kıyasla daha sık görülür. Otizmli çocukların % 60-70’inde ise zekâ geriliği söz konusu olabilir. %10’unda ise üstün zekâ görülebilir. Ayrıca otizmle birlikte dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, epilepsi ve duygu durum bozuklukları da görülebilir.

Otizm Bozukluğu Nasıl Tedavi Edilir?

Otizm spektrum bozukluğunun tam olarak nedeni ise hala anlaşılamamıştır. Ancak otizm spektrum bozukluğunun birden fazla etkilediği faktör bir araya gelerek ortaya çıktığı düşünülür. Otizm spektrum bozukluğunun potansiyel olarak neden olduğu düşünülen faktörler şu şekilde sıralanabilir:

Genetik faktörler: Genetik yatkınlık, otizm spektrum bozukluğu gelişimiyle alakalı olduğu düşünülen önemli faktörlerin başında gelir. Bu durumda bazı genlerin otizm spektrum bozukluğuna yatkınlığı artırma konusunda etkili olabileceği ve bozukluğun gelişiminde rol oynadığı düşünülür. Özellikle aile geçmişinde otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin, otizm riski olma olasılığı diğer çocuklara göre çok daha fazladır,

Çevresel faktörler: Bazı çevresel faktörler, otizm spektrum bozukluğunun gelişiminde etkili olabilir. Örnek vermek gerekirse; anne adayının hamilelik sırasında maruz kaldığı bazı enfeksiyonlar, toksik maddeler ya da gebelik öncesi risk faktörleri otizm olasılığını artırabilir. Bununla birlikte, hangi çevresel faktörün otizm riskini artırdığı henüz net olarak belirlenmemiştir,

Beyin gelişimi: Otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin beyin gelişiminde çok daha önemli farklılıklar olduğu düşünülür. Otizmli bireyin beyin yapısındaki ve bağlantılarındaki farklılıklar, sosyal etkileşim, dil ve iletişim becerileri üzerinde büyük bir etki bırakabilir,

İmmünolojik faktörler: Bağışıklık sistemi ile alakalı olan bazı durumlar ya da otoimmün hastalıkların bazıları, otizm spektrum bozukluğu gelişiminde büyük etkiye sahip olduğu öne sürülmektedir. Ancak bu ilişki henüz tam olarak anlaşılamamıştır. Dolayısıyla bu konuda çok daha fazla araştırılmaya ihtiyacı vardır,

Diğer faktörler: İleri yaş aralığında anne- baba, gebelik sürecinde yaşanan bazı komplikasyonlar, erken doğum gibi faktörlerin otizm spektrum bozukluğu riskini artırabileceği ifade edilir. Bununla beraber bu faktörlerin otizm spektrum bozukluğunun gelişimindeki rolü tam olarak anlaşılamamıştır.

Otizm Belirtileri Nelerdir?

Bir çocuğa otizm tanısı konulabilmesi için, aşağıda yer alan belirtilerin en az 6 tanesini taşıyor olması gerekir. Bu belirtiler şu şekilde sıralanabilir:

• Sosyal etkileşim konusunda yetersizlik (Göz teması kuramama, yaşıtları ile ilgilenmeme, oyun oynamama, normal mimik ve duygusal ifadeleri göstermeme, iletişim kurmayı başlatma ve sürdürme konusunda zorluk yaşama)
  • İletişim sorunları (konuşamama, aynı kelimeleri sürekli tekrar etme, konuşan çocuklarla iletişim kurmaktan kaçınma)
  • Hayali ve sembolik oyunlar oynamaktan kaçınma (hayali oyunlar kurmama, sürekli aynı rutin davranışları yapma, tekrar eden basit aktiviteler, bir nesnenin bir parçasına aşırı derecede takıntılı olma, duygusal olarak uyarılamama ya da aşırı tepki)

Otizm spektrum bozukluğunun diğer belirtileri ise şu şekildedir:

• Aşırı derecede hareketli ya da hareketsiz olabilirler,
  • Çevreleri ile ilgili olmazlar,
  • Konuşmada gecikme yaşarlar,
  • İnsanlarla iletişim kurmak yerine daha çok cansız varlıklarla ilgilenirler,
  • Topluluk içinde yaşıtları ile iletişim kurmaz ve oyunlara katılmazlar. Her zaman izole olmak isterler,
  • Konuşmayı bir iletişim aracı olarak kullanmazlar,
  • Uygun olmayan cümleler kurarak kalıp gibi konuşurlar,
  • Düzen takıntıları vardır ve günlük rutinleri bozulduğunda hırçın olabilirler,
  • İlgisiz şekilde her şeye gülebilir ve kıkırdayabilirler,
  • Bir cismin bir parçasına takıntı yapabilirler (arabanın tekeri gibi)
  • Bazı objelere gereğinden fazla bağlanabilirler,
  • Tekrar eden bir hareketi- el çırpma, zıplama, kendi etrafında dönme, sürekli olarak öne arkaya sallanma, kanat çırpma gibi- yaparlar,
  • Sosyal bir ortama girdiklerinde aşırı derece korkarak tepki verebilirler,
  • Tehlikelere karşı aşırı derecede duyarsızlardır,
  • Acıya karşı duyarsızdır,
  • Normal öğrenme metotlarına karşı duyarsızdır,
  • Sürekli olarak aynı oyunları oynarlar,
  • Normal çocuklar gibi hayal kurarak oyun oynamazlar. Arabalar dizer ve sürekli tekerini çevirirler.

Kayseri’de hizmet veren Kayseri Otizm uzmanları, otizm tedavisinde erken tanı ve özel eğitimin önemine dikkat çeken çalışmalar yapar. Otizm tedavisinde erken teşhis ve tedavi, otizmli bireyin gelişim göstererek yaşıtlarına yetişmesi açısından çok önemli bir yere sahiptir. Bu noktada tedavinin temel amacı; otizmli bireyin sosyal ve bireysel yeteneklerini geliştirmeye odaklanmaktadır. Bu amaçla Kayseri otizm tedavisinde davranışsal eğitim ve özel terapiler uygulanır. Uygulanacak tedavinin aileye uygun olması da son derece önemlidir. Konuşma terapisi, sosyal iletişim becerisini kazandırmaya yönelik terapiler ve motor yeteneklerini artırmaya yönelik terapiler, uygulanan tedavileri arasına yer alır.

Bu noktada ilaç tedavisi; dikkat eksikliği-hiperaktivite, obsesif kompulsif bozukluk gibi otizme eşlik eden durumlarda kullanılabilir. Otizm tedavisinde anne- baba eğitimi da olmazsa olmaz bir konumdadır. Otizm konusunda ailelere destek veren yasal sivil toplum kuruluşları, otizmli çocukların diğer çocuklar gibi sağlıklı bir hayatı olması için çalışmalar yapar.

Kayseri Otizm Tedavi Yöntemleri Teta Clinic’te

Teta Clinic olarak Kayseri ve çevresinde yer alan özel eğitim klinigimizde, bu bozuklukta erken teşhis ve erken müdahalenin farkında olan çalışmalar yapmaya devam ediyoruz. Erken yaşlarda başlanan özel eğitim programları ve terapiler, çocuğun iletişim ve davranış becerilerini geliştirmesi konusunda yardımcı olur.

Teta Clinicte davranışsal ve iletişim terapileri sayesinde otizmli bireyin istenmeyen davranışlarını değiştirmek ve yerine yararlı becerileri öğrenmek için kullanılan stratejiler sunulur. Ayrıca özel eğitim kurumumuzda otizmli çocuklar ve gençler için en uygun eğitim ortamlarının sağlanması çok önemlidir. Özel eğitim programları, bireysel öğrenme alanları ve destekleyici yöntemler ile özel eğitimli çocukların ihtiyaçlarına uygun bir eğitim alanı sağlanması konusunda yardımcı olur.

Erken tanı konmuş ve yeterli tedavi yöntemlerini alan bazı yetişkin otizmliler çalışabilir ve kendi hayatlarını sürdürebilirler. Zekâ geriliği olanlar ve konuşamayan bireyler ise sürekli olarak yardıma ihtiyaç duyar. Kayseride otizmde eğitim ile bu bireylerin yaşamına etkili bir dokunuş yapan Teta Clinic; konuşma terapisi başta olmak üzere bu çocukların gelişimine destek olmayı sağlayan birçok farklı terapi yöntemini hayata geçirir. Bunun yanı sıra üstün zekâlı otizmliler, birçok alanda başarılı olabilen, sosyal becerilerinin her zaman sınırlı olabildiğinin göz önünde bulundurulmasında fayda vardır.

Teta Clinic, uzun yıllara dayanan çalışma tecrübesi ile söz konusu otizm spektrum bozukluğuna dair özel eğitim programları olduğunda nitelikli hizmetin tek adresidir. Özel eğitim için tercih edilen kurumun, her bakımdan otizmli çocuğun ihtiyaçlarına yanıt verebilmesi çok önemlidir. Aksi takdirde zaman çocuk için kritik olan süreçte zaman kaybı yaşamak kaçınılmaz olacaktır. Teta Clinic ’in alanında uzman Kayseri uzmanları ile otizmli çocuğunuzun yaşamına profesyonel bir dokunuş yapmak için web sitemizde yer alan iletişim numaralarını kullanarak hemen bizimle irtibat kurabilirsiniz. Özel eğitimde uzman bir kurum ile güvenli bir huzur ortamında çocuğunun geleceğine yatırım yapmak isteyen ebeveynler için en doğru adres: Teta Clinic.