Tortikolis yani halk arasında bilinen adı ile eğri boyun hastalığı özellikle bebeklerde sıklıkla görülen bir hastalıktır. Genel olarak bebeklik döneminde görülen bu hastalık doğuştan görülebildiği gibi sonradan da oluşabilen bir hastalıktır. Eğri boyun hastalığı tortikolis birçok farklı nedenden dolayı kaynaklanabilmektedir.

tortikolis.jpg

Tedavi için ise basit egzersizler ile sorun çözülebilirken daha ileri durumlarda farklı tedavi yöntemleri de uygulanabilmektedir. Bebeklerde sıklıkla görülen eğri boyun hastalığı torkikolis tanısı nasıl konulur sorusuna birçok farklı yöntem bulunmaktadır.

Tottikolis hakkında en doğru bilgileri öğrenerek bebeğinizi takip etmeniz sonucunda dikkat etmeniz gerekenleri öğrenip hastalığı kolay ve hızlı bir şekilde tespit edebilirsiniz. Erken yapılacak olan teşhis ile belirlenecek uygun tedavi yöntemleri sayesinde bebeğinizin çok daha sağlıklı bir yaşam sürmesine yardımcı olabilirsiniz.

Tortikolis (Eğri Boyun Hastalığı) Nedir?

Eğri boyun hastalığı genelde bebeklerde ve küçük çocuklarda boyun kaslarında meydana gelen bir rahatsızlık sonucunda oluşmaktadır. Doğuştan anne karnında yerleşimden ve gelişimden kaynaklı olarak bebeğin boyun kaslarında problem oluşabilmektedir. Ayrıca boyun eğriliği belirtileri sonraki dönemlerden dolayı da oluşabilmektedir.

Bebeklerde görülen eğri boyu hastalığı doğru bir şekilde doğru zamanda tespit edildiği zaman kolay bir şekilde tedavi edilebilmektedir. Özellikle doğum sırasında yaşanan aksilikler sonucunda görülen tortikolis rahatsızlığına konjenital tortikolis denilmektedir. Genelde ağrısız olduğu için bir kaç hafta boyunca fark edilmemektedir.

Ancak bebeğinizin boynunu tutmaya ve hareket ettirmeye başlaması ile birlikte anlaşılabilmektedir. Tortikolis tanısı nasıl konulur sorusuna en kesin çözüm ise fiziki muayene ile olabilmektedir. Bu nedenle içinizin rahat etmesi ve bebeğinizin daha sağlıklı bir hayat sürebilmesi için bebeğinizi uzman bir doktora götürebilirsiniz.

Tortikolis yani eğri boyun hastalığının yeni doğan döneminden sonra görülmesi ve tespit edilmesi durumuna ise edinilmiş tortikolis denilmektedir. Genel olarak edinilmiş tortikolis 4 ile 6 ay arasında tespit edilmektedir. İlerleyen aşamadaki tortikolis rahatsızlığı için uzman bir doktor tarafından fizik tedavi uygulaması yapılması gerekebilmektedir. Teta Clinic uzman hekimlerimizce en güvenilir tedavi yöntemleri uygulanabilmektedir.

Tortikolis (Eğri Boyun Hastalığı) Belirtileri Nelerdir?

Tortikolis yani eğri boyun hastalığının belirtileri hakkında bilgi sahibi olmak bebeğinizin boyun problemlerini anlamanız ve teşhis etmeniz için yardımcı olacaktır. Tortikolis farklı türleri olan bir rahatsızlık olmasına rağmen ortak belirtilere sahiptir.

Bu belirtileri bilmek bebeğinizde meydana gelen problemleri kolay bir şekilde görmenize ve erken tedaviye başlamanıza yardımcı olacaktır. Eğri boyun hastalığı belirtileri nelerdir;

• Genel olarak baş bükülmüş vaziyette durmaktadır. Baş, genel olarak diğer omza karşı bükük vaziyette durmaktadır. Genel olarak bebeklerin % 75 inde baş sağ tarafa eğilmektedir.
  • En sık görülen durumu ise baş ve boyun hareketlerindeki kısıtlılıktır. Bu nedenle başın herhangi bir yöne hareketi zor ya da hiç olmamaktadır.
  • Tortikolis rahatsızlığında genel olarak omuzlar birinin diğerinden daha üst seviye olduğu sıklıkla görülmektedir.
  • Boyun eğriliği görülen durumlarda boyun kaslarında sertlik ve gerginlik görülebilmektedir. Bunun yanında boyun kaslarında şişlikte görülebilmektedir.
  • Tortikolis rahatsızlığı olan bebekler omuzları üzerinden sizleri görse de takip edilmeyebilmektedir. Bunun nedeni ise boyun rahatsızlığı nedeni ile boynunu çevirmekte zorlanmasından kaynaklanmaktadır.
  • Emzirme döneminde olan bebekler genelde tek bir memeyi emmek isteyerek tek taraflı beslenme yapmaktadır. Bunun nedeni ise boyun hareketinde meydana gelen kısıtlılıktan kaynaklanmaktadır.
  • Eğri boyun hastalığı olan bebekler size karşı dönmek isteseler de bunu başaramamaktadır.
  • Genel olarak bebekler tek taraflı yatmak istemektedir.
  • Çok kısa olarak görülse de bebeklerde ve çocuklarda baş titremesi ile baş ağrısı gibi durumlarda görülebilmektedir.

Saymış olduğumuz belirtileri bebeğiniz üzerinde takip ederek bebeğinizin sağlığını koruyabilirsiniz. Bu belirtilerden bir ya da bir kaçını bebeğinizde görmeniz durumunda Teta Clinic olarak yanınızda yer almaktayız.

Tortikolis (Eğri Boyun Hastalığı) Nedenleri Nelerdir?

Tortikolis farklı türleri olan bir rahatsızlıktır. Bu nedenle de farklı bir çok neden den dolayı tortikolis oluşması imkanlar dahilindedir. Boynun her iki tarafında sternokleidomastoid diğer adı ile SCM denilen bir kas bulunmaktadır.

Bu kaslar kafatasının arkasından göğüs ve köprücük kemiğine kazar uzanmaktadır. Bu kaslardan birinin kısalması ya da bir nedenden dolayı spazm yaşaması ile boyun yana yatmaya başlamaktadır. Bu nedenle de eğri boyun rahatsızlığı başlamaktadır.

Konjenital Tortikolis Nedenleri Nelerdir?

Konjenital tortikolis genel olarak doğuştan itibaren anne karnında olabilmektedir. Genetik olduğu düşünülse de yapılan araştırmalar ile bunun doğruluğu henüz kanıtlanmamıştır. Genel olarak Konjenital tortikolisin nedenleri;

• En sık görülen nedenleri arasında bebeğin anne rahminde yanlış yerleşmesinden kaynaklanmaktadır. Bu duruma çoğu zaman kalça çıkıklığı durumu da eşlik etmektedir.
  • SCM kaslarında meydana gelen gelişimsel problemlerden kaynaklı olabilmektedir.
  • Bebeğin boyun kaslarında meydana gelen kan toplanması yani hematom sebebi ile olabilmektedir.
  • Omurganın boyun kısmındaki kemiklerden iki yada daha fazlasının yanlış kaynaması sonucu meydana gelen doğum kusuru olan Klippel - Feil Sendromu (KFS) tortikolise neden olabilmektedir.
  • Bebekteki kas dokusunun anormal kalınması sonucu konjenital tortikolis oluşabilmektedir.

Bu nedenler doğuştan ve anne karnında oluşmaktadır. Teta Clinic olarak doğuştan meydana gelen tortikolis için gerekli fizik tedavi ve diğer tedavi yöntemleri uygulanabilmektedir.

Edinilmiş Tortikolis Nedenleri Nelerdir?

Edinilmiş tortikolis yeni doğan döneminden sonra bebeklik veya çocukluk döneminde görülen bir rahatsızlıktır. ilerleyen dönemde meydana gelen enfeksiyon hastalıkları yada bir yaralanma sonucunda olabilmektedir. Bunun yanında başka bilinmeyen sebepleri de olmasına rağmen genel nedenleri;

Edinilmiş tortikolisin görülme nedenlerinden birisi kas yaralanması ve iltihabına bağlı olarak görülebilmektedir. SCM kaslarında ya da diğer boyun kaslarında meydana gelen yaralanma yada darbe sonucunda oluşan iltihaplanmalar çocuklarda edinilmiş tortikolise neden olabilmektedir.

Edinilmiş tortikolisin en yaygın ikinci sebepleri başında akut enfeksiyon hastalıkları gelmektedir. Genel olarak ağır geçen viral enfeksiyonlar edinilmiş tortikolisin en büyük nedenleri arasında yer almaktadır.

• Gastroözofajial reflü hastalığı da edinilmiş tortikolisin rahatsızlığına neden olabilmektedir.
  • Şaşılık gibi görme problemleri nedeni ile başları sürekli eğik tutmakta bir süre sonra edinilmiş tortikolisin rahatsızlığına neden olabilmektedir.
  • Edinilmiş tortikolisin bazı ilaç gruplarından kaynaklı spazm ve olumsuz reaksiyonlar nedeni ile de olabilmektedir.
  • Boyun bölgesinde meydana gelen servikal problemlerde bu hastalığın önemli sebepleri arasında yer almaktadır.

Bu nedenler doğuştan gelen tortikolisinin aksine engel olunabilmektedir.

Tortikolis (Eğri Boyun Rahatsızlığı) Tanısı Nasıl Konulur?

Bebeklerde sık görülen tortikolis rahatsızlığı erken dönemde iyi bir takip ve gözlem ile kolayca tespit edilebilmektedir. Tortikolis tanısı koyabilmek için öncelikle alanında uzman bir doktorun yapacağı fiziki muayene ile belirlenmektedir.

Bunun yanında kesin olarak teşhis koyabilmek için röntgen, bilgisayarlı tomografi ve EMAR (manyetik rezonans görüntüleme taraması) gibi tanı yöntemleri kullanılabilmektedir. Kullanılan bu yöntemler ile rahatsızlığın derecesi ve tedavi yöntemleri kolayca belirlenmektedir.

Tortikolis (Eğri Boyun Rahatsızlığı) Tedavisi Nedir?

Alanında uzman bir doktor tarafından koyulacak olan tortikolis rahatsızlığının tespitine göre tedavi yöntemi de belirlenmektedir. Yapılacak olan teşhis durumuna göre farklı tedavi yöntemleri uygulanabilmektedir.

Genel olarak erken aşama tespitlerde evde yapılacak olan basit egzersizler ile durum çözülebilmektedir. Bunun yanında fizik tedavi yöntemleri ile kas gevşetici gibi ilaçların kullanımı da en yaygın kullanılan tedavi yöntemleri arasında yer almaktadır.